Forum

De Grote Vriendelij...

Meldingen
Alles wissen

De Grote Vriendelijke 3D-Printer

Pagina 1 / 2

Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Topic starter  

Dit is de eerste post van een nieuw project. Een groot formaat 3D-printer. 

Wat moet het worden?

• Groot! In eerste instantie was 1x1x1m het plan maar het niet door een normale voordeur kunnen is in dat geval wel lastig punt. Dus mogelijk wordt het een buitenmaat van 100x100x80cm. Wat precies het bouwvolume gaat worden moet blijken uit de eerste ontwerpen.
  • Verplaatsbaar. De constructie moet sterk en licht genoeg zijn om verplaatst of vervoerd te worden.
  • Snel. Ja, wie wil dat niet :p. Het mechaniek moet relatief hoge snelheden aankunnen. Hoe ver we dit kunnen pushen is nog de vraag. In eerste instantie is het doel om op 120mm/s met een laagdikte van 0,4mm en een 0,8mm nozzle te kunnen halen.
  • Hoogwaardige kwaliteit onderdelen. Door het grote formaat en de mobiliteit moet alles sterk en betrouwbaar gebouwd worden.
  • Betrouwbaar. Dat is een open deur. Waarom zou je een onbetrouwbare printer willen bouwen :).

De CAD tekening van het frame gaan we als eerste maken. We werken van buiten naar binnen. Welk mechaniek gebruikt gaat worden is ook nog niet zeker. 

Langzaam duurt het langst

Citeren
Onderwerp Tags
molendijkm
(@molendijkm)
Actief lid

Welk soort heb je in gedachte? De hoe ik het noem normale of 1 met een beweegbaar bed in Z richting? Dus dat je frame een cubus wordt? En qua geleiding zal het of volledig ondersteunt moeten zijn op 1 meter of richting de 16mm assen ivm doorbuigen. Is het een idee om hem te ontwerpen met verschillende componenten? Dus de keuze tussen leadscreaw of ballscrew, welke extruder/hotend je kan nemen en welke elektronica? Dan is het voor mensen kiezen waar ze het geld in willen stoppen maar de basis blijft hetzelfde.

Ik ben elektricien geweest, maar ik kon niet tegen de spanning

BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  

Ik wil het ontwerp dus van buiten naar binnen ontwerpen. Mensen die hem dan zelf ook willen bouwen kunnen dan ook kiezen voor goedkopere onderdelen zoals de leadscrew, elektronica en extruder.
Het moet een model worden met een bed wat beweegt in de Z-richting. Het is ook mogelijk om het X-Y mechaniek in de Z-richting te bewegen. Hier ben ik nog niet helemaal uit maar ik neig naar de eerste optie.
Het idee nu is een buizen frame waarbij ik in het 'moeder ontwerp' carbon buizen wil gebruiken.

BeantwoordenCiteren
Thing78
(@thing78)
Actief lid

ben beniewd naar het verdere ontwerp, het ronde van de buizen vind ik in ieder geval mooi en wordt het ook stevig van.

de hoeken hoe ga je die maken printen of heb je een ander idee?

BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  

De hoeken moeten geprint gaan worden. Het lijkt me tof om dit ook in een carbon-composiet te doen zoals PA-CF of PETG-CF. Nu zijn dit vrij grote delen dus dat is ook gelijk een leuk experiment.

BeantwoordenCiteren
StefanB
(@stefanb)
Nieuw lid

Nice, deze ga ik volgen. Zoiets staat ook nog op mijn wishlist.

Neig zelf naar tslot balken, via eBay kan je deze vinden voor leuke prijzen. voordeel is dat je er van alles en nog wat op kan vast maken.

Dit bericht is gewijzigd 3 jaren geleden door StefanB

-------------------------------------

BeantwoordenCiteren
janko
(@janko)
Experts
3D-Printer Bouwer
Nieuw lid

de hoekstukken zou ik niet printen eerlijk gezegd. In de meeste corexy groepen zijn er wel wat mensen die het proberen, maar het gros komt terug met vage klachten. Metalen hoekstukken zijn vele malen steviger.

Het buizensysteem is interessant, het geeft meteen mogelijkheden om de bekabeling supernetjes weg te werken in de buizen zelf.

De xy-assen ga je op rails doen?

BeantwoordenCiteren
Thing78
(@thing78)
Actief lid

Geplaatst door: janko

de hoekstukken zou ik niet printen eerlijk gezegd. In de meeste corexy groepen zijn er wel wat mensen die het proberen, maar het gros komt terug met vage klachten. Metalen hoekstukken zijn vele malen steviger.

Het buizensysteem is interessant, het geeft meteen mogelijkheden om de bekabeling supernetjes weg te werken in de buizen zelf.

De xy-assen ga je op rails doen?

Ik ben net bezig met een extramaker.

deze heeft ook geprinte hoeken en voelt vrij stevig aan. 

Yvesvanhout
(@yvesvanhout)
Actief lid

mooi project om te volgen... zeker omdat het openbaar is en iedereen kan volgen met hoe en wat...

dat maakt het zeer leerzaam 😉 

BeantwoordenCiteren
janko
(@janko)
Experts
3D-Printer Bouwer
Nieuw lid

laat ik het zo zeggen, ik ben er niet zoeen fan van 😉 Als je geprinte hoekstukken gebruikt als extra versteviging, kan weinig kwaad, maar qua montage is het in mijn ogen zinniger om de binnenhoek te doen met bij voorkeur metalen hoekstukken. De meeste geprinte materialen hebben wat flex en omdat je met een corexy toch echt wel voor hoge acceleration/snelheid/j**k wil gaan, je een grotere kans dat die plastic hoekstukken meegeven.

Als je eens een testprint doet waarbij je belachelijk hoge acceleratie/snelheden gebruikt en wat scherpe hoeken, dan zie je dat er best wat krachten op je frame komen Smile

@youri je zult ook dan een standaard onderdeel moeten verzinnen om zaken op die buizen te klemmen. Met 3030-profiel is dat appeltje-eitje, met een buis is dat wat vervelender denk ik

BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  

De geprinte hoeken ben ik niet bang voor. Ik ga voor minimaal 30mm dikke buizen en de hoeken wil ik  mogelijk in PETG-CF printen of een ander hoogwaardig materiaal. PA-CF kruipt te veel en is minder stijf dus dat wordt het waarschijnlijk niet.

De hoeken moeten een stuk over de buis geschoven worden en worden dan geklemd. Lijmen is ook nog een optie maar dat is zo definitief.

Welk mechanisme het wordt weet ik nog niet. Ik denk dat ik bij de Z-as ga beginnen. Deze moet worden uitgevoerd met 2 kogelomloopspindels.

BeantwoordenCiteren
Dirk
 Dirk
(@dirk)
Actief lid

Mijn ervaring met constructie is: als je iets stevig en stug wil, dan ontkom je niet aan driehoek constructies. Zeker bij een afmeting van 1000 x 1000. De krachten die een bewegend deel dat snel heen en weer  gaat ontwikkeld gaan drastisch omhoog bij grote constructies. Daarom zou ik in elke hoek een driehoek zetten. Hoeft niet volledig te zijn, maar toch proberen 1/3 van de lengte te verbinden. En waar dat niet mogelijk is die hoeken toch met een kleinere driehoeksconstructie te verstrakken.

mvg

Dirk

BeantwoordenCiteren
pleuriskind
(@pleuriskind)
Actief lid

heb je al enige vordering?

BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  

Beetje druk de laatste tijd. Ik ben nog aan het zoeken naar het beste mechaniek. Ik wil dat dit mechaniek goed schaalbaar is van 400x400cm 40x40cm tot 100x100cm,
De opties zijn nu:

• De X motor op een bewegende Y as. (oude Makerbot stijl)
  • Core XY met een 9mm belt
  • Ultimaker stijl met dikke 12 of 16mm assen. Ik heb serieuze twijfels of dit stijf genoeg gaat zijn.

De eerste optie is het meest eenvoudig. Het nadeel is de bewegende motor wat voor meer massa en meer bewegende kabels zorgt.

Dit bericht is gewijzigd 3 jaren geleden door Joury

BeantwoordenCiteren
AntonvdGoor
(@antonvdgoor)
Moderator
Nieuw lid

Geplaatst door: admin

Beetje druk de laatste tijd. Ik ben nog aan het zoeken naar het beste mechaniek. Ik wil dat dit mechaniek goed schaalbaar is van 400x400cm tot 100x100cm,

4m bij 4 m word een flinke schaalbare printer 😉 (of bedoel je 40x40cm?)

Groet Anton
"De enige domme vraag is de vraag die je niet stelt 😉 "

Joury and molendijkm liked
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: