Forum

Meldingen
Alles wissen

OctoPrint,

AntonvdGoor
(@antonvdgoor)
Moderator
Nieuw lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Topic starter  

(dit is post die ik een tijd geleden ook op de facebook groep heb geplaatst)

Er komen redelijk vaak vragen voor bij over hoe en wat over OctoPrint daarom dacht ik, ik zal eens een klein informatief stukje over OctoPrint schrijven en met jullie delen 😊

Wat is het?
OctoPrint is een stukje software ontworpen voor de RaspBerry Pi op een Linux gebaseerd operating system om een 3dprintserver voor aan de basis 1 printer aan te kunnen sturen.
Als je gaat Googlen kom je ook vaak OctoPi tegen wat eigenlijk exact het zelfde is maar toch net even anders 😉

Wat is nu het verschil:
OctoPrint is puur en alleen de “server” software.
OctoPi is een kantenklare image die al helemaal is voor geïnstalleerd met al een aantal addons zoals bijv. CURA om direct op de RaspBerry pi direct te kunnen slicen, een MJPG streamer voor webcam support en zo nog een aantal zaken je hoeft dus alleen maar deze image met bijvoorbeeld Etcher op een Micro-SD kaartje te installeren, je hoeft maar een paar parameters aan te passen om dit goed werkend te krijgen, volg de beschrijving op de website van OctoPrint en het is heel goed te doen als je weinig tot geen kennis hebt van Linux

Waar je met OctoPi eigenlijk direct klaar bent en van een solide basis gebruikt maakt, kun je er met OctoPrint voor kiezen om zelf een complete schone install te maken met alleen dat wat jij nodig vind.

Deze manier betekend wel dat je iets meer kennis moet hebben van Linux based systemen omdat je alles handmatig moet installeren.

Ben je bekend met het vroegere DOS besturingssysteem (pré Windows 😉) dan zal de leercurve wat vlakker zijn, het lijkt er een klein beetje op, alleen zijn de commando’s een beetje anders.

Wat kun je er nu eigenlijk mee:

Wat ik al zij je kunt octopi aan de basis voor 1 printer gebruiken, er zijn mogelijkheden om er meer printers aan te hangen maar dit vergt heel wat instel werk en de mogelijkheid dat je je RaspBerry gaat overbelasten.

Wil je persé meer dan 1 printer goed kunnen aansturen met één RaspBerry Pi dan zou ik adviseren om Repetierserver te gebruiken, dat gaat daar heel makkelijk mee.

Maar waarom dan toch kiezen voor OctoPrint zul je je wellicht afvragen!?!?!?

OctoPrint heeft meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld Reptier Server (zover mijn kennis rijkt)

Zo heb je een hele database met addons en kun je OctoPrint middels de GPIO-pins (voor ervaren gebruikers)bijvoorbeeld een :
• filament run-out sensor,
• verlichting in de je enclousure
• aangebrachte ledbalk,
• ventilatoren,
• verwarming

en nog veel meer aan laten sturen.

Dit vergt wel iets meer kennis om ook hardware aan de RaspBerry Pi te koppelen en deze middels de betreffende GPIO pins te besturen.
Op Youtube en de diverse fora’s zijn er wel diverse hulpbronnen te vinden om je de hulp te bieden die nodig is.
Ik persoonlijk heb in de planning om een dubbele filament run-out sensor aan mijn OctoPrint installatie te gaan koppelen.
Zodra ik de schakelaars binnen heb zal ik er een klein verslag/howto van maken in het Nederlands (als daar behoeft aan is).

Verder heb ik gekozen om een 7inch touch screen aan de PI te hangen.
Ik heb gekozen voor het originele scherm van Adafruit omdat ik wat slechte ervaringen hem met de Aliexpress versies.
Dit is bijna plug and play, er is namelijk een desktop met Raspbian (OS van de RaspBerry Pi) mee geïnstalleerd.
Via de browser is deze dan te benaderen, al zijn er ook mogelijkheden om automatische door te starten naar een fullscreen touchgui van OctoPrint.
Ik had eerst zo iets van “Hoeft niet, ga ik toch niet gebruiken is zonde van mijn geld” maar na een bol.com kerstpakket kaart van de baas en verder niets wat ik nodig had toch het scherm gekozen 😊.
Nu maandje later wil ik mijn scherm niet meer missen en vind ik het persoonlijk een echte aanrader.

Conclusie:

Veel mensen vragen wat de meerwaarde is want je kunt veel printers ook standalone via USB-stick of SD/Micro-SD voeden met de betreffende G-code.
Of je hangt hem aan een oude laptop/desktop en met wat software kun je hem dan ook nog vanuit ergens ander bedienen.
Voordelen van een RaspBerry Pi met OctoPrint ten opzichte van USB-Stick & SD/Micro-SD
• Bediening op afstand (bijv. met je smartphone)
• Geen gesleep met USB sticks en geheugen kaarten die bij niet goed verwijderen corrupted kunnen raken
• Printer upgraden met functies die je zelf niet op de printer kunt toevoegen
• Rechtstreeks vanuit de slice software in OctoPrint laden
• Kunt een webcam aan de RaspBerry Pi hangen en deze middels OctoPrint bekijken.
Nadelen:
• Een extra stroom verbruiker

Voordelen van een RaspBerry Pi met OctoPrint ten opzichte van Laptop/desktop met bijv. Windows
• Geen last van systeem updates die de pc ongevraagd afsluiten
• Minder stroom verbruik
• Printer upgraden met functies die je zelf niet op de printer kunt toevoegen of via Windows kunt aansturen
• Makkelijker in te stellen voor bediening op afstand (bijv. met je smartphone)
• Kunt een webcam aan de RaspBerry Pi hangen en deze middels OctoPrint bekijken.
Nadelen :
• Naar mijn mening GEEN
Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat op veel printers een installatie met OctoPrint onmisbaar is vanwege de vele mogelijkheden die het met zich mee brengt.
Heb je een printer die draait op bijv. een duet-board dan is het niet echt nodig omdat de meeste zaken rechtstreeks via dat bordje geregeld kunnen worden .

Belangrijk als je met OctoPrint aan de gang wil:
• Koop de minimaal de RaspBerry Pi3 (liefste de Pi3 b+)
• Koop een stabiele voeding van minimaal 2.5A (vooral als je er een webcam en eventueel scherm aan gaat hangen)
• Kijk deze tutorial eens https://www.youtube.com/playlist… die legt (wel in het Engels) alles mooi stap voor stap uit om tot een goede OctoPrint install te komen (ik heb er in ieder geval veel aan gehad).
• Lees ook dit gedeelte eens door om eventuele opstart problemen te voorkomen https://discourse.octoprint.org/t/setting-up-octoprin…/2337…
• En als je er niet uitkomt vraag het hier gewoon, er is meestal wel iemand die je in de goede richting kan helpen.

En als iemand nog aanvulling heeft hoor ik het graag, ik heb het niet zelf uitgevonden of bedacht maar veel geleerd en de plekjes om het te leren van een goede vriend van mij gekregen.

Groet Anton
"De enige domme vraag is de vraag die je niet stelt 😉 "

Joury and MsG liked
Citeren
MsG
 MsG
(@msg)
Actief lid

Mooi stuk. Zo te horen heb je er wel goed verstand van. Heb jij ooit enig verschil gemerkt ten opzichte van printen met SD-kaart? Ik heb na mijn eerste 3D-printer al vrij snel een oude netbook voorzien van Lubuntu en Octoprint en heb nooit meer teruggekeken naar het printen met SD-kaart, maar je hoort wel eens mensen die zeggen dat ze verschil in printkwaliteit merken vanwege de eventuele vertragingen die ontstaan, omdat Octoprint regel voor regel de gcode via de seriële interface naar de printer stuurt.

Daarnaast kan ik OctoLapse erg aanraden als add-on, die maakt veel professionelere timelapses dan de ingebouwde timelapse.

BeantwoordenCiteren
Tonyvandijk
(@tonyvandijk)
Nieuw lid

Hoi

Hoe werkt dat meteen scherm aan de rasp met octo.

Moet je dan nog wat installeren of is dit echt plug play ? En vraagje over die aansturingen bv ventilator of licht. Heb je mogelijk wat links ?

Love to learn . Love to teach

BeantwoordenCiteren
AntonvdGoor
(@antonvdgoor)
Moderator
Nieuw lid
Topic starter  

Ik wil nog een keer gaan testen tussen sd en octoprint of daar verschillen in zitten.en ik heb goede hulp aan een vriend van me (al begin ik het wel makkelijker te vinden als ik er meer mee bezig ben.)

Het is redelijk plug and play, ik heb wel een org ineel scherm van adafruit gebruikt.

En je zal de touchgui moeten installeren in het artikel staan een aantal links die al helpen.

Zodra ik bij de andere kan zal ik de boel even aam ullen 🙂

Groet Anton
"De enige domme vraag is de vraag die je niet stelt 😉 "

BeantwoordenCiteren
Jesse033
(@jesse033)
Nieuw lid

Tevens is het mogelijk om met je raspberry je printer aan te sturen, bijvoorbeeld via Klipper firmware. Hier ben ik zelf erg tevreden mee! 

BeantwoordenCiteren
Yvesvanhout
(@yvesvanhout)
Actief lid

had een tijdje terug wat bezig geweest voor octoprint...maar is toen niet helemaal goed gekomen

binnenkort terug bovenhalen en kan ik het gelijk hier even posten,het lijkt me tenslotte wel leuk en handig als je dit kan gebruiken op je printer

BeantwoordenCiteren
Deel: