Forum

2d tekeningen omzet...

Meldingen
Alles wissen

2d tekeningen omzetten naar 3d?

Yvesvanhout
(@yvesvanhout)
Actief lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Topic starter  

ik vraag me af of het mogelijk is en met welke software?

ik heb tekeningen van een voorkant,1 zijkant(2de zijkant kan men spiegelen?),1 achterkant en 1 bovenkant...

kan deze samengevoegd worden tot een 3d tekening/bestand ?

heb er al even naar zitten zoeken maar tot op heden geen resultaat, kan dit mischien met een of ander  ontwerp programma ?

Citeren
HatsyFlatsy
(@hatsyflatsy)
3D-Printer Bouwer
Actief lid

Heb je wat meer info? Wat voor tekening, welk format. 
Wat voor een design? 

Groet André

Joury liked
BeantwoordenCiteren
Yvesvanhout
(@yvesvanhout)
Actief lid
Topic starter  

Het zijn momenteel pdf files van een manual van een auto.

Deze zijn ingescand...wat het wrs niet beter maakt 😂

Maar ik weet niet of het mogelijk is om deze eruit te halen op een of andere manier en samenvoegen tot een 3d bestand...

Het liefst zou ik deze compleet willen namaken in fusion360 maar hou me voorlopig bezig met de simpele dingen... en we zien daarna wel waar we terecht komen.

Ooit zou ik deze volledig willen voorzien van electro zodat deze kan rijden etc...

BeantwoordenCiteren
Enginator
(@enginator)
Nieuw lid

Het is momenteel wel mogelijk om lijnen en dergelijke uit pdf's of afbeeldingen te tracen in programma's als Solidworks en Fusion 360. Om daar echter een 3D-model van te genereren is er meer informatie nodig. Wat je zou kunnen doen is een blok modelleren, de afbeeldingen van de verschillende aanzichten hierop plakken, en alles om de lijnen heen weg snijden. Maar dan krijg je een erg lomp geval ben ik bang.

BeantwoordenCiteren
JAJMulder
(@jajmulder)
Nieuw lid

Als het gaat om bijvoorbeeld logo's en dergelijke platte 2D-tekeningen zijn die relatief eenvoudig om te zetten naar 3D (toevoegen van hoogte/diepte, net hoe je er naar kijkt).

Hiervoor zou je de bestanden moeten convertergen naar SVG-files en kun je ze daarna in bijvoorbeeld TinkerCAD (om het even simpel te houden) kunnen aanmaken als 3D-tekening. Vanuit TinkerCAD kun je ze dan weer exporteren naar een STL- of OBJ-file.

Mocht je meer hulp nodig hebben hiermee, stuur maar even een berichtje of mailtje naar me.

mvg,

Jos

Stealth is more the art of blending in with the background than sneaking through dark shadows.

- Raymond E. Feist

BeantwoordenCiteren
Yvesvanhout
(@yvesvanhout)
Actief lid
Topic starter  

het is een compleet model van een auto...had dit gekunnen dan was het volgende probleem

dat ik deze ook rijdende wil krijgen als rc auto

dus bij deze ga ik mezelf wat meer moeten verdiepen in fusion360 en zou ik alles vanaf beginnen willen uitwerken

en printen tot ik een rijdend chassis krijg...van daaruit kan ik dan weer verder voor de carroserie

ik heb een groot deel tekeningen met afmetingen etc... maar ik heb zelf ook de auto thuis staan

dit maakt het wel gemakkelijker indien ik ff iets moet opmeten

het gaat om een daihatsu rocky pick up...voor velen een simpele wagen maar voor mij

meer een passie om mee te rijden...

als ik problemen ondervind kan ik het hier aan de fusion360 experts vragen... eens ik een beetje vorderingen

maak, zal ik ook een apart topicje maken.

het gaat zeker weten niet op een jaartje lukken ma we hebben tijd... we weten ook nog genoeg andere zaken te printen 😎 

BeantwoordenCiteren
Deel: