Forum

REAL Flex Wit Revie...

Meldingen
Alles wissen

REAL Flex Wit Review

Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Topic starter  
wpf-cross-image

Flexibel materiaal is vaak moeilijk te printen. REAL heeft een flexibel filament wat eenvoudig printbaar is. Of dit materiaal de moeite waard is hangt heel erg af van de toepassing waarvoor de print gebruikt gaat worden.

Gebruikte 3D-Printer

De tests zijn uitgevoerd op een ongemodificeerde Creality Ender 3. Deze printer heeft een 0,4mm nozzle en een standaard buildplate met zwarte Buildtak-clone toplaag.

Het Materiaal

Materiaal: Niet opgegeven door REAL, vermoedelijk flexibel PLA.
Merk: REAL
Kleur/Variant: Wit
Prijs: €24,50 per 500gram
Printtemperatuur:  190-210º C
Bedtemperatuur: 0-50º C
Hoeveelheid getest materiaal: ca 800gram
Herkomst materiaal: 1x 500gr beschikbaar gesteld door REAL.

Het materiaal komt net als andere materialen op een kartonnen spool. De kilo prijs zit net onder de €50,- wat vrij normaal is voor flexibel filament.

De prints

De eerste print is een test-cube van 20x20x20mm. Deze hecht goed aan het bed bij een printtemperatuur van 205ºC en een bedtemperatuur van 50ºC. De print ziet er goed uit.

De volgende tests zijn een 'Benchy' en een 'Polypearl-tower'. De prints zijn netjes maar niet fantastisch. De prints zijn flexibel maar bij het buigen breken beide prints heel eenvoudig wat gelijk vraagtekens zet bij het nut van dit flexibele materiaal

Real Flex Benchy
De Benchy print foutloos. Helaas breekt deze bij het buigen van het dak.

Het Flex materiaal van REAL print erg makkelijk. De bowden extruder van de Creality heeft totaal geen moeite en print netjes zonder stringing.

De volgende test is een stresstest met veel retractions. Dit is een soort 'maliënkolder' (gevonden op Thingiverse) . Het model print ik rechtstreeks op het bed zonder raft en zonder gebruik te maken van hechtmiddelen.

Ook deze print is perfect. In de print is geen enkele stringing te zien, de overhangende delen zijn netjes en er zijn geen delen gebroken tijdens het printen.

Real Flex Fabric
Zeer geslaagde print. Door de flexibiliteit van het materiaal is deze print geschikt als onderzetter voor bijvoorbeeld een vaas.

Een zwak materiaal

De sterkte van dit materiaal is het grootste nadeel. Ik heb meerdere Benchy's en Polypearltowers geprint en ze blijken allemaal zonder moeite te breken. Daarnaast heb ik een aantal trektesten gedaan en ook daaruit komt naar voren dat dit een extreem zwak materiaal is.

Real Flex Tire

Conclusie

Een flexibel materiaal wat breekt bij het buigen schiet in mijn ogen zijn doel voorbij. Het print makkelijk en de prints zijn netjes maar voor een echt flexibele toepassing moet ik toch adviseren om naar een TPU filament te kijken wat helaas wel weer moeilijker print.

Dit onderwerp werd gewijzigd 2 jaren geleden 2 keer door Joury
Dit onderwerp werd gewijzigd 1 jaar geleden 2 keer door Joury
Dit onderwerp werd gewijzigd 5 maanden geleden 25 keer door Joury

Langzaam duurt het langst

Citeren
Deel: