Forum

De grote PLA en Lit...

Meldingen
Alles wissen

De grote PLA en Lithophane Test 2021

Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Topic starter  

In deze test ga ik kijken wat het mooiste witte PLA is. Omdat ik alleen witte PLA soorten met elkaar vergelijk is het gelijk interessant om te kijken welk materiaal het mooiste is voor het maken van lithophanes.

De merken: Spectrum, Real, 123-3D Jupiter, Azurefilm, Devildesign, Esun, Polymaker, Creality en Primavalue.

Waar kijk ik naar? In deze test gaat het vooral om de printbaarheid en printkwaliteit. In deze ronde neem ik de mechanische eigenschappen nog niet mee.

De modellen: 3DBenchy op 0,1mm laagdikte (ca. 4uur), Polypearltower op 0,2mm laagdikte (ca. 3 uur) en een lithophane op 0,1mm laagdikte (ca. 17 uur)

Langzaam duurt het langst

Citeren
Onderwerp Tags
Wouter
(@wouter)
Nieuw lid
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Ik ben nog steeds heel erg benieuwd! Zelf hoop ik dat devil design het goed doet, want die gebruik ik vaak, maar ik ben ook niet bang om te switchen! 

Joury liked
BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  

De eerste prints zijn in Polymaker Polylite PLA. De prints zijn netjes en foutloos. De litho is nu een print van 17 uur maar ik heb besloten dat ik nog een iets groter model ga printen van 21 uur.

BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  

De volgende print in Rosa PLA Basic is na 1 a 2 uur mislukt door heatcreep. Normaal print ik in een afgesloten printer maar gezien de gevoeligheid van dit materiaal herstart ik de print met de printer helemaal open om de omgevingstemperatuur laag te houden. De tweede print is gelukt maar erg matig wat betreft de kwaliteit. De Polypearltower en Benchy zijn wel netjes. Gezien de rol al wat ouder is ga ik waarschijnlijk Rosa nog een nieuwe kans geven met een nieuwe rol.

BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  

Het Creality PLA lijkt netjes te printen. Het heeft een iets matte finish. De litho heeft wel 1 horizontale lijn die ik niet helemaal thuis kan brengen, dit ga ik nog onderzoeken.

BeantwoordenCiteren
Wouter
(@wouter)
Nieuw lid

@3d-thinker fantastisch werk al hoor! Maar ik heb nog wel één opmerking. Het zou kunnen dat je het al hebt opgelost, dus misschien is het voorbarig. Maar heb je misschien een opstelling waar er altijd constant licht schijnt op de litho's met de camera instellingen hetzelfde? Voor het raam kunnen de weersomstandigheden al redelijk wat verschil maken denk ik! 

Joury liked
BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Topic starter  
Geplaatst door: @wouter

@3d-thinker fantastisch werk al hoor! Maar ik heb nog wel één opmerking. Het zou kunnen dat je het al hebt opgelost, dus misschien is het voorbarig. Maar heb je misschien een opstelling waar er altijd constant licht schijnt op de litho's met de camera instellingen hetzelfde? Voor het raam kunnen de weersomstandigheden al redelijk wat verschil maken denk ik! 

Bedankt! Als alle prints klaar zijn ga ik een fotosessie houden in mijn fotostudio met een vaste opstelling zodat alle prints op dezelfde manier worden belicht. De foto's die ik nu deel zijn puur als update bedoeld.

Langzaam duurt het langst

BeantwoordenCiteren
Wouter
(@wouter)
Nieuw lid

@3d-thinker Ah, perfect zoals altijd dus 😉 Ik kijk er naar uit! 

BeantwoordenCiteren
Wouter
(@wouter)
Nieuw lid

P.s. @3d-thinker er staat een typfoutje in de titel 😉 

Joury liked
BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer