Forum

Advies print orient...
 
Meldingen
Alles wissen

Advies print orientatie

 

Jasper
(@jasper)
Nieuw lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Hey,

 

Ik ben een spanner voor een aandrijfriem aan het tekenen en heb 2 opties voor de print oriëntatie. Welke zouden jullie kiezen?

Kan hem plat printen met de uitsparing van de M4 moer naar boven of ik kan hem of rechtop printen.

De spanning (alleen tijdens het spannen zelf daarna wordt de rol geborgd met 3 boutjes M3) trekt dus aan het 4.2mm gat.
Ik wil niet dat de uitstulping voor de moer los getrokken wordt dus zelf denk ik rechtop maar wat denken jullie?

Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 109
 

Als ik je goed begrijp dan staan je krachten haaks op je laagopbouw. Klopt dat? In dat geval verwacht ik dat het sterk genoeg is. Mits in een fatsoenlijk materiaal geprint Smile


BeantwoordenCiteren
Jasper
(@jasper)
Nieuw lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Klopt, veel spanning komt er niet op maar wel even iets.

 

Normaal span je de rol door 3 bouten op te lossen en hem naar achteren te drukken en weer vast zetten, vaak gaat hij dan weer net iets losser.

 

Zou ik dit van petg of abs kunnen maken? 


BeantwoordenCiteren
Enginator
(@enginator)
Nieuw lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 7
 

Vermijd vooral ook scherpe hoeken in het ontwerp. Daar ontstaan hoge spanningsconcentraties met breuk tot gevolg.


BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 109
 

Zoals je misschien weet ben ik nu materialen aan het testen op sterkte. Ik dacht voorheen dan ABS sterker was dan PLA maar dat is dus niet altijd het geval. Daarnaast verschilt de sterkte tussen verschillende ABS soorten behoorlijk.
Dit ontwerp heeft weinig flex dus in dat geval zal PLA, ABS en PETG vergelijkbaar presteren. In dat geval zou ik kiezen voor een stabiel materiaal zoals PETG en ABS.

 

Langzaam duurt het langst


BeantwoordenCiteren
Jasper
(@jasper)
Nieuw lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Ja de test groep ken ik 😉

Dan zal ik de eerste test in PETG printen zodat de uitsparing van de moer iets meer kan verdragen dan met pla denk ik.


Joury liked
BeantwoordenCiteren
Deel: