Forum

Voedseldroger voor ...

Meldingen
Alles wissen

Voedseldroger voor filament te drogen

Wouter
(@wouter)
Nieuw lid
Deelgenomen: 1 jaar geleden
Topic starter  

Beste forumleden! Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een voedseldroger of iets dergelijks om filament mee te drogen. Ik lees op verschillende plekken dat het de printkwaliteit een stuk kan verbeteren, dus daar ben ik wel benieuwd naar. Voor wat ik begrepen heb is het vooral bij Nylon goed om te hebben, maar ik ben ook benieuwd naar PETG. Daar lijken de meningen nog wel over te verschillen. Heeft iemand ervaring hiermee? en waar kan je in Nederland zo'n apparaat vinden voor niet al te veel geld (in geval dat het ook voor petg veel uitmaakt)?

Ikzelf besteed namelijk niet zo veel aandacht aan de opslag van mijn filament. Dat is vrij open en bloot in mijn garage/werkplaats waar vaak genoeg de deur ook open staat voor de lasersnijder!

Citeren
Onderwerp Tags
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden

Dat veel mensen verschil zien is vrij vaak het placebo effect :). Voor materialen zoals polyamide (nylon) en PVB (Polysmooth) is het echt nodig omdat je prints echt een puinhoop worden als het materiaal vochtig is.
Voor PETG en PLA soorten met bepaalde additieven (satin) is het soms ook nodig om je materiaal te drogen. Dit merk je als het materiaal erg knettert en stringing geeft.

Drogen met een voedseldroger gaat erg goed. Deze kan je kopen bij een internetwinkel maar de Aldi en Lidl hebben deze ook regelmatig. Goed drogen duurt wel lang. Reken op 7-12uur afhankelijk van het materiaal en hoe vochtig is.

Ik droog zelf ook in een voedseldroger met een geprinte bak waar de rol goed in kan. Daarna bewaar ik de vochtgevoelige materialen in een mylar zak met droge (!) silica zakjes.

Hier zie je het verschil tussen droog en vochtig PA (nylon).

BeantwoordenCiteren
Wouter
(@wouter)
Nieuw lid
Deelgenomen: 1 jaar geleden
Topic starter  

@3d-thinker Je hebt geen idee hoe groot mysterie je hebt opgelost voor mij! Een tijd terug had ik heel veel last van stringing met (oud en niet heel goed opgeslagen) PVB, maar dat zal wel gewoon vochtig zijn geweest dan! Ik ga de aldi en lidl in de gaten houden, is immers te kostbaar spul om niks mee te doen. 

Bij Nylon is het wel echt flink goed te zien inderdaad. Zo fijn dat er iemand is die dit soort dingen gewoon floep uit z'n mouw schud Smile

Joury liked
BeantwoordenCiteren
Deel: