Forum

PLA in je Aquarium ...

Meldingen
Alles wissen

PLA in je Aquarium of toch PETG

AntonvdGoor
(@antonvdgoor)
Moderator
Nieuw lid
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Topic starter  

Ik heb de vraag al vaak gehad, maar PLA in een aquarium werkt bijzonder goed voor de duur van ongeveer 1.5 jaar.

Het water heeft is PH6-6.5 met een constante temperatuur van zo'n 28graden wellicht dat dat ook nog van invloed is.

Ik heb nu verscheidende PLA merken (123-3d, Felix Premium, Felix standaard, Real) gebruikt om uitstroom mondingen en zuigkorven te maken voor in mijn aquarium's.

Wat me opvalt is dat na een jaar de boel is doorgesleten/opgelost is en dat het zo bros wordt als het maar zijn kan (alle merken) .

Ik ben nu aan het wachten op een rol Prima -creator- Easyprint PETG om daar nieuwe onderdelen van te printen om dan eens te kijken over een jaar hoe dat er aan toe is 🙂

Dus over een jaar hoop ik die resultaten te kunnen delen met jullie.

Zijn er hier nog mensen die vergelijkbare of andere resultaten hebben?

En wellicht tips over aquarium ornamenten/onderdelen

Groet Anton
"De enige domme vraag is de vraag die je niet stelt 😉 "

Citeren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid

Ik heb je bericht even verhuist naar dit onderwerp en het onderwerp wat algemener gemaakt 😉

Ik heb zelf nu ruim een half jaar een geprint inlaatfilter in Polymaker Polymax PLA. Tot nu toe zie ik nog geen degradatie. Mijn water (zoet) is wel vrij koud (18C).
Het is wel uitkijken voor schadelijke kleurstoffen en additieven in bepaalde materialen.

Langzaam duurt het langst

BeantwoordenCiteren
AntonvdGoor
(@antonvdgoor)
Moderator
Nieuw lid
Topic starter  

o haha zie nu pas dat ik de verkeerde had aan geklikt, dank voor het verhuizen.

Ik zag geen degradatie maar voelde het wel en als ik er ook maar een beetje druk op uit oefen breekt het, wat vooral lastig is met de aanzuigkorf schoonmaken.

heb daaom nu een nieuwe getekend met een M36 draad verbinding op de kop, kan nu dus het korfgedeelte los schroeven.

een eerdere versie met een bajonet was niet helemaal praktische in gebruik.

Joury liked
BeantwoordenCiteren
Joury
(@3d-thinker)
Admin
3D-Printer Bouwer
Professional
Gewaardeerd lid

Netjes. Ik heb een Eheim filter en daarbij zit deze over een harde buis geschoven dus dat is ook makkelijk met schoonmaken.

Langzaam duurt het langst

BeantwoordenCiteren
AntonvdGoor
(@antonvdgoor)
Moderator
Nieuw lid
Topic starter  

heb er ook 2 eheim pompen op staan, alleen met het vervangen van de slangen 1.5 jaar geleden 1 eheim korf gesloopt dus dacht toen weet je wat ik print er gewoon 1 hahaha

Heb mijn pomp kop ook al gefixed, waren wat ophang puntjes afgebroken Smile

BeantwoordenCiteren
janko
(@janko)
Experts
3D-Printer Bouwer
Nieuw lid

Geplaatst door: AntonvdGoor

Ik heb de vraag al vaak gehad, maar PLA in een aquarium werkt bijzonder goed voor de duur van ongeveer 1.5 jaar.

Het water heeft is PH6-6.5 met een constante temperatuur van zo'n 28graden wellicht dat dat ook nog van invloed is.

Ik heb nu verscheidende PLA merken (123-3d, Felix Premium, Felix standaard, Real) gebruikt om uitstroom mondingen en zuigkorven te maken voor in mijn aquarium's.

Wat me opvalt is dat na een jaar de boel is doorgesleten/opgelost is en dat het zo bros wordt als het maar zijn kan (alle merken) .

Ik ben nu aan het wachten op een rol Prima -creator- Easyprint PETG om daar nieuwe onderdelen van te printen om dan eens te kijken over een jaar hoe dat er aan toe is Smile

Dus over een jaar hoop ik die resultaten te kunnen delen met jullie.

Zijn er hier nog mensen die vergelijkbare of andere resultaten hebben?

En wellicht tips over aquarium ornamenten/onderdelen

voor zoeen zaken blijf ik zweren bij PETG en dan bij voorkeur transparant (geen last van kleurstoffen, die soms wel eens willen oplossen). De kosten zijn het verschil niet, het printgemakt ook niet echt meer Smile

In geval van twijfel bij jezelf en omdat je het toch bij dieren zet: je hebt epoxies die gemaakt zijn om ornamenten in een aquarium mee af te dichten, gebruik die eventueel. 

Ik heb hier wat vervangonderdelen geprint (in petg) voor mijn garnalenbak en het enige wat ik merk is dat het mos het heel goed doet erop 😛 (waarschijnlijk door de layerlines, veel grip, dus blijft goed zitten)

BeantwoordenCiteren
Deel: